Löpning efter graviditet

Efter graviditeten och förlossningen är det många som vill komma igång med träningen. Barnvagnspromenader är en skonsam träningsform som kan övergå till löpning med vagn. Det är många nyblivna mammor som undrar när man kan ta upp löpningen efter en graviditet. Frågan är generellt svår att besvara eftersom det är individuellt. Vissa har haft svåra graviditeter och förlossningar, vilket gör att kroppen behöver mer tid för att återhämta sig. Det kan vara bra att rådgöra med en barnmorska om du är osäker. Här får du information om hur du skonsamt kommer igång med löpningen efter förlossningen.

Lätt styrketräning & barnvagnspromenader

Den allmänna rekommendationen efter en förlossning är att vänta med löpningen och istället börja med promenader och lättare styrketräning. De första 6-12 veckorna är återhämtningstid för kroppen. Även om du haft en komplikationsfri graviditet och förlossning bör du vänta ett par månader innan du börjar med löpning. Detta beror på att kroppen påverkas av hormonet relaxin under graviditeten och efter förlossningen. Relaxin gör kroppen formbar för att bebisen ska få plats, men det innebär även att kroppen blir mer instabil och skaderisken ökar när lederna blir mjuka. Bäckenbotten utsätts för en otrolig påfrestning under graviditeten och förlossningen. Dessutom är många muskler, bland annat bål- och rumpmuskler, försvagade efter graviditeten. Dessa måste successivt byggas upp med lätt styrketräning och knipövningar innan du börjar löpträna igen.

Om du vill röra på dig efter förlossningen är barnvagnspromenader ett utmärkt alternativ att börja med. Promenader utsätter inte kroppen för några hårda stötar och du får även frisk luft. Hos https://www.bigbaby.se hittar du högkvalitativa barnvagnar för både promenader och joggingturer. BigBaby erbjuder alltifrån sittvagnar till sportiga joggingvagnar. Om du är en aktiv person och vet att du vill börja löpträna kan en smidig löpvagn vara ett perfekt alternativ. Den passar utmärkt även för promenader och kan användas på stigar och stenigt underlag.

Förutom en bra barnvagn är det viktigt att du tänker på att börja långsamt. Börja med korta promenader som inte är ansträngande. Du kan successivt öka tiden och distansen för promenaden, men ta det lugnt och lyssna på kroppen. Tänk även på hållningen och använd bra och stabila skor.

Löpning med barnvagn

Ett par månader efter förlossningen kan du börja försiktigt med löpningen. Hormonet relaxin finns kvar i kroppen cirka 16 veckor efter förlossningen och under tiden du ammar. Därför är det rekommenderat att du är försiktig med hopp, stötar och löpning under åtminstone de första 3 månaderna. Många gånger är rekommendationen att vänta minst 6 månader. Om du är en van löpare kan du ibland komma igång tidigare, men det kan vara bra att rådgöra med en barnmorska. Hur lång tid det tar för kroppen att återställa sig är väldigt individuellt. Du bör inte löpträna innan du har återfått muskelstyrkan och kontrollen över bäckenbotten.

När kroppen är redo kan barnvagnspromenaderna utökas till en lätt joggingrunda med löpvagn. Löpningen bör påbörjas försiktigt med mycket korta distanser i lugnt tempo. Det är viktigt att lyssna på kroppen och låta det ta tid. Ha tålamod och börja långsamt för att sedan öka distansen successivt.

Leave a Reply