Löpning och artos

Artros är en kronisk ledsjukdom som resulterar i smärta i leder och minskad rörlighet. Sjukdomen drabbar framför allt äldre, men det är inte ovanligt att även personer i 30-årsåldern diagnostiseras. Det går inte att bota artros, men det går att behandla smärtan. Många vet inte om att det är drabbade och går därför runt med onödigt mycket smärta. Fysisk aktivitet anses vara den bästa behandlingen. De flesta sporter, inklusive löpning, går att anpassa så att personer med artros kan utföra dem. Här får du information om sjukdomen och hur du kan behandla den.

Vad är artros?

Artros är en ledsjukdom som uppstår på grund av en obalans mellan uppbyggnaden och nedbrytningen av brosket i lederna. Sjukdomen kan drabba lederna på ett eller flera ställen, som exempelvis knäna, höfterna, axlarna eller armbågarna. Artros kommer oftast smygande med åldern och många personer är drabbade utan att veta om det. I Sverige beräknas 7-800 000 människor lida av sjukdomen. Symptomen är stela leder, smärta och minskad rörlighet.

Går artros att behandla?

Hos det digitala vårdföretaget Joint Academy kan du läsa mer om artros och hur du kan behandla sjukdomen. Joint Academys digitala behandlingsmetod kombinerar fysisk aktivitet, utbildning och sjukvårdspersonal. Den är baserad på många års artrosforskning. Det är bevisat att fysisk aktivitet är den bästa behandlingen mot artros, däremot är det viktigt att den anpassas efter dig och ditt sjukdomstillstånd för att träningsupplevelsen ska bli behaglig. Det finns gränser för hur mycket du bör utsätta dig för. Många kan även känna en viss rädsla och tro att smärtan ska bli värre. Därför är det viktigt att regelbundet rådgöra med en sjukgymnast eller fysioterapeut. Hos Joint Academy har du kontinuerlig kontakt med en fysioterapeut och läkare.

Kan jag löpträna med artros?

Grundprincipen är att all träning är bra för att behandla artros, men det råder delade meningar huruvida det är bra att löpträna. Löpning utsätter lederna för mycket hårdare belastning jämfört med en promenad. Dessutom är det en relativt monoton rörelse, vilket bör undvikas. Om du är drabbad av artros i knäna, höfterna eller fotlederna rekommenderas det ofta att du undviker löpning helt eller delvis. Det är viktigt att du endast springer korta sträckor och lyssnar på kroppen. Om du däremot har artros i axlarna eller armbågarna är löpning en av de bästa fysiska aktiviteterna.

Vilka sporter är bra för att behandla artros?

Många träningsformer är bra, men nyckeln är att variera så att inte lederna överbelastas. Skonsamma aktiviteter som yoga, trädgårdsarbete och promenader kan kombineras med löpning, styrketräning och cykling. Om du är drabbad av artros i axlar eller armbåge kan det vara en god idé att ta det lugnt med racketsporter och vissa styrketräningsmoment. Däremot kan du med fördel hålla dig aktiv genom att spela fotboll, löpträna eller cykla. Samma sak fast tvärtom gäller för dig som är drabbad av artros i knäna, fotlederna eller höften. Försök att träna på ett sätt som inte utsätter det drabbade området för onödigt mycket belastning.

Leave a Reply