Träningsutrustning utöver löpningen

Löpning är bra för både kropp och själ och när man väl blivit fast är det inte ovanligt att man går omkring och längtar efter nästa runda. Den härliga kicken man får av endorfiner och dopamin är oslagbar och både muskler och hjärna styrks på många sätt och vis.

När man springer är det framförallt benen som får sig en rejäl genomkörare och tittar på man professionella löpare är de ofta smala men med starka benmuskler. Vill man ge resten av kroppen extra träning kan det därför vara en bra idé att skaffa sig lite träningsutrusning att ha hemma.

Armar och axlar

Genom att ha ett par hantlar hemma kan man göra enkla övningar för att stärka armmusklerna och ge axlarna en bättre styrka och rörlighet. Komplettera med att göra några armhävningar, vilket också är bra för bröstmusklerna men se till att köra styrka de dagar som du inte springer. Om du löper varje morgon kan du åtminstone lägga styrketräningen på kvällen så att kroppen har en chans att återhämta sig.

Buk och Rygg

Övningar som situps, solhälsningen och plankan hjälper kroppens mittmuskulatur, det vill säga mage och midja, att bli starkare och det leder till en stadigare kroppshållning som underlättar löpandet.

Ben och Bak

Det kan låta underligt att man ska behöva träna sätesmusklerna och benen när man löper men faktum är att de också kan behöva lite förstärkning. Knäböj, att sitta mot en vägg eller att göra ben-lyft skapar en skyddande muskulatur runt ben och leder.

Leave a Reply