Motionslopp för ökad motivation

Att delta i ett löparlopp är ett av de bästa sätten att bibehålla motivationen till att ge sig ut och springa i ur och skur oavsett hur pigg eller trött du är. Tanken på att klara av en mil eller ett marathon utan att behöva bryta loppet är den perfekta moroten för den som behöver en spark i baken.

Idag finns det mängder av arrangörer till lopp över hela Sverige. Loppen burkar vara mycket populära och är en viktigt inkomstkälla för idrottsföreningarnas verksamhet. Om du är med och arrangerar ett lopp finns det mängder av smarta sätt att marknadsföra loppet. Ett sätt är att dela ut prylar med tryck av loppets logga som till exempel T-shirts, pennor eller varför inte ett ett paraply med tryck? Att ha paraplyer att dela ut eller sälja till åskådare vid loppen om det är en regnig dag kommer förmodligen att bli mycket uppskattat.

Träna inför ett lopp

Fördelen med att träna inför ett lopp är att träningen lättare blir av än annars och det är just regelbunden träning som ger positiva effekter på både kropp och hjärna. Träningen minskar risken för livsstilssjukdomar och påverkar hjärnan positivt. Hur mycket du behöver träna inför loppet beror på vilken målsättning du har och på hur mycket du har sprungit tidigare. Kom ihåg att alltid utgå från var du är just nu och undvik att hoppa på ett alltför krävande träningsprogram eftersom det kommer att göra att du blir skadad. På nätet hittar du många olika träningsprogram för millopp, halvmaror och marathon. Många program är gratis men om du vill få mer information brukar det gå att betala en mindre summa för att få tillgång till den. Om du tycker det är svårt att träna på egen hand finns det i del flesta medelstora och större städer löpargrupper som träffas för att springa tillsammans. Ofta blir det lättare att gå utanför sin bekvämlighetszon när löppasset sker med andra.

Tävlingsdagen

Innan tävlingen är det viktigt att ta reda på all praktisk information om loppet. Hur ska du ta dig dit? Finns det inlämning för värdesaker och väskor? Vilket väder kommer det att var? Lägg fram kläder dagen innan och planera vad du ska äta till frukost. Välj mat som du vet är bra för din mage eftersom det ofta är magen som kan krångla under lopp. Se till att ha druckit ordentligt med vatten dagen innan och drick även mycket samma dag om det är en varm tävlingsdag. Under loppen brukar det serveras både vatten och sportdryck och om det är ett lång lopp som halvmarathon eller marathon gäller det att dricka vid vätskestationerna under hela loppet. Försök att hålla ett jämnt tempo under hela loppet och undvik att rusa iväg i hög fart i början av loppet. Det är en härlig känsla att kunna springa om trötta löpare under de sista kilometrarna när övriga deltagare har stumma ben efter en alltför snabb öppning.

Leave a Reply